StandardPrva analiza: Globalno takmičenje izmedju Kine i SAD i implikacije na svijet i Balkan

StandardPrva analiza: Globalno takmičenje izmedju Kine i SAD i implikacije na svijet i Balkan

13.09.2025

Kraj dvadesetog i početak dvadeset prvog vijeka obilježili su tektonski poremećaji u globalnoj ravnoteži moći. Nakon perioda nesporne američke dominacije poslije Hladnog rata, svijet se postepeno kreće ka “post-američkom” poretku, gdje Sjedinjene Države više nisu jedini centar uticaja . U takvom multipolarnom okruženju javljaju se nove sile – prije svega Kina, ali i Rusija, Indija, Brazil, Turska i druge – koje sve snažnije oblikuju tokove međunarodne politike i ekonomije. Ovaj trend ne znači nužno iznenadan pad SAD, već relativni uspon drugih država koje traže svoje mjesto u globalnom poretku. U nastavku analiziramo šta karakteriše taj post-američki svijet, kroz koje mehanizme Kina, Rusija i slične sile grade alternativne strukture, zašto mnoge zemlje globalnog juga pozdravljaju ovakav razvoj, te kakve posljedice sve to ima po Evropu i naš region.

Kraj američke hegemonije i alternativni poredak?

Koncept post-američkog svijeta podrazumijeva međunarodni sistem u kojem Amerika više nije jedina super-sila sa nespornom hegemonijom. Pad relativnog uticaja SAD postao je vidljiv nakon globalne finansijske krize 2008. – događaja koji je uzdrmao povjerenje u dotadašnji neoliberalni poredak predvođen Zapadom . Istovremeno, Kina je svojim ubrzanim ekonomskim rastom i tehnološkim napretkom dokazala da liberalna demokratija nije jedini put ka uspjehu i razvoju, nudeći tako implicitno alternativni model razvoja . Peking i Moskva sve češće zagovaraju multipolarni svijet zasnovan na suverenoj jednakosti država i nenametanju političkih vrijednosti sa strane. Za razliku od poslijeratnog poretka koji je promovirao zapadne norme (demokratiju, ljudska prava, slobodnu trgovinu), u novoj viziji naglasak je na alternativnim institucijama i pravilima koje više ne pišu isključivo Vašington i Brisel. Primjetan je porast koordinacije između sila poput Kine i Rusije – od zajedničkih vojnih vježbi, preko usklađenih stavova u Ujedinjenim narodima, do partnerstava u tehnološkoj i energetskoj sferi – što sve ima za cilj da ospori monopol jedne sile u kreiranju globalnih pravila.

Rusija, sa svoje strane, nastoji vratiti uticaj izgubljen raspadom SSSR-a. Njena konfrontacija sa Zapadom, kulminirajući i otvorenim sukobom poput onog u Ukrajini, dio je šireg nastojanja da se prekine era zapadne dominacije. Moskva svojom politikom jasno stavlja do znanja da odbija prihvatiti svjetski poredak u kojem dominira jedan centar moći. Kina, pak, kroz suptilniji ali dugoročniji pristup, gradi paralele institucijama i normama zapadnog poretka – praveći okvir u kojem globalna moć postaje difuznija i podijeljena među više centara.

Ekonomski i tehnološki uticaj Kine

Jedno od najmoćnijih oružja kineskog uspona jeste ekonomska inicijativa Pojas i put (Belt and Road Initiative – BRI). Pokrenuta 2013. godine, ova masivna strategija ulaganja u infrastrukturu povezuje Aziju, Afriku i Evropu putem mreže novih puteva, željeznica, luka i energetskih projekata. Rezultat je stvaranje robusnih ekonomskih koridora koji smanjuju oslonjenost na tradicionalne zapadne trgovačke puteve i finansijske centre . Do 2025. godine u Inicijativu Pojas i put uključilo se preko 150 zemalja svijeta, privlačeći stotine milijardi dolara kineskih investicija u razvojne projekte – od željeznice u Africi do luka u Jugoistočnoj Aziji. Kroz ovakve investicije Kina ne samo da širi svoj ekonomski utjecaj nego i gradi političke veze: države koje sudjeluju u projektu često postaju sklonije podržati kineske pozicije u međunarodnim forumima, stvarajući tako tihu ali učinkovitu globalnu mrežu saveznika.

Pored infrastrukture, tehnološki razvoj je drugo ključno polje u kome se odvija pomak moći. Kina je u protekloj deceniji postala svjetski lider u sektorima poput telekomunikacija (npr. 5G mreže), digitalne ekonomije i vještačke inteligencije. Kineske kompanije poput Huaweija izgradile su telekom infrastrukturu u mnogim zemljama Azije, Afrike pa i Evrope, pružajući alternativu zapadnim dobavljačima. Istovremeno, inicijative tehnološke saradnje na relaciji Jug-Jug omogućile su državama u razvoju da razmjenjuju inovacije i znanje bez oslanjanja isključivo na zapadne tehnologije. Primjera radi, Turska izvozi borbene dronove u azijske i afričke zemlje, Indija lansira satelite za potrebe drugih država, a zalivske zemlje investiraju u azijske tehnološke start-upove . Ovakve partnerstva smanjuju zavisnost Globalnog juga od Zapada u oblasti tehnologije i otvaraju put samostalnijem razvoju .

Važno je spomenuti i da se globalni ekonomski balans pomjera: Kina je već najveći trgovinski partner za većinu država svijeta, potiskujući SAD sa te pozicije u mnogim regijama . Ova činjenica daje Pekingu znatan utjecaj – zemlje koje više trguju s Kinom prirodno će pažljivije osluškivati njene interese. Sličan trend prati i razvoj međunarodnih finansijskih institucija pod kineskim vodstvom, poput Azijske banke za infrastrukturalna ulaganja (AIIB) ili Novog razvojnog banke BRICS-a, koje nude kredite zemljama u razvoju bez strogih uslova koje postavljaju MMF ili Svjetska banka. Time Kina i njeni partneri nastoje kreirati paralelne ekonomske strukture koje umanjuju dosadašnju dominaciju dolara i zapadnih financijskih centara.

Multilateralni blokovi: BRICS, SCO i novi savezi

Osim bilateralnih utjecaja, nove sile oblikuju globalni poredak i kroz multilateralne blokove koji djeluju van okvira zapadnih saveza. Ključni primjer je grupa BRICS – savez pet velikih ekonomija u razvoju (Brazil, Rusija, Indija, Kina, Južna Afrika). Iako je BRICS isprva smatran labavom političkom tvorevinom, s vremenom se konsolidovao u ozbiljniju koaliciju koja nastoji da redefiniše ekonomska pravila igre. Nedavni samiti rezultirali su planovima za proširenje članstva i jačanje institucija: od 2024. BRICS će uključiti i zemlje poput Saudijske Arabije, Egipta i Argentine, čime prerasta u još širi savez van zapadnog kluba . Ova ekspanzija BRICS-a ilustrira želju velikog broja država da se pridruže alternativnom forumu koji ih okuplja na ravnopravnijoj osnovi nego što to osjećaju u institucijama pod dominacijom G7. BRICS zemlje već sada čine značajan dio svjetske ekonomije i populacije, a kroz Novu razvojnu banku finansiraju infrastrukturne projekte i pričaju o mogućnostima trgovine izvan okvira američkog dolara.

Paralelno, tu je i Šangajska organizacija za saradnju (SCO) predvođena Kinom i Rusijom, koja okuplja veći dio evroazijskog prostora (Kinu, Rusiju, Indiju, Pakistan, države Centralne Azije, a odnedavno i Iran). SCO je fokusiran na sigurnosnu i političku saradnju – zajednički protuteroristički napori, vojna koordinacija, ali i jačanje povjerenja među članicama – sve izvan okrilja zapadnih institucija. Postojanje ovakvih blokova znači da zemlje izvan tradicionalnog “Zapada” imaju sopstvene platforme za dijalog i saradnju gdje mogu definisati zajedničke interese. Slične inicijative primjetne su i u drugim kontekstima: Afrička unija je primljena kao stalni učesnik na samitima G20, zalaganjem Indije i drugih, što signalizira porast uticaja Afrike u globalnim okvirima . Takođe, grupe poput G77 (koja okuplja preko 130 zemalja u razvoju) sve glasnije zahtijevaju reforme globalnog upravljanja, poput proširenja Vijeća sigurnosti UN i pravednijeg rasporeda glasačke moći u MMF-u i Svjetskoj banci, kako bi reflektovali novu realnost . Sve ovo svjedoči da se alternativni globalni poredak ne gradi samo kroz moć pojedinih država, nego i kroz nove koalicije i institucije koje one stvaraju zajedno.

Globalni jug: preferiranje multipolarnosti naspram hegemonije

Zašto mnoge zemlje Azije, Afrike i Latinske Amerike – tzv. globalni jug – preferiraju multipolarni svijet umjesto nastavka američke hegemonije? Prije svega zbog sopstvenog historijskog iskustva i interesa. Jedan dio ovih država ima bolna sjećanja na period kolonijalizma i Hladnog rata kada su služile kao pijuni u igrama velikih sila; stoga im ideja jedne dominantne sile izaziva zazor. Multipolarnost im, s druge strane, obećava više prostora za manevar: mogu tražiti povoljnije ekonomske sporazume, birati političke saveznike po potrebi i zadržati veću autonomiju u donošenju odluka. Primjetno je da su brojne zemlje globalnog juga u posljednjim krizama zauzele neutralan ili balansirajući stav – odbijajući, na primjer, da uvedu sankcije Rusiji uprkos pritisku Zapada, kako bi zadržale dobre odnose i sa Moskvom i sa Vašingtonom. Slična je situacija i po pitanju rivalstva Zapada s Kinom: zemlje u razvoju nastoje izvući korist od obe strane, prihvatajući kineske investicije i projekte, ali i dalje sarađujući sa Zapadom kad im odgovara.

Ključni faktor je i ekonomska korist bez političkih uslovljavanja. Za razliku od zapadnih donatora, Kina i druge sile u usponu često nude pomoć i ulaganja bez insistiranja na reformama unutrašnje politike, ljudskim pravima ili borbi protiv korupcije. Mnogim autoritarnim ili nestabilnim državama takav pristup je privlačniji – finansijska injekcija bez lekcija o demokratiji. Primjer za to je kinesko prisustvo na Balkanu i u Africi: Peking se predstavlja kao „strateški investitor“ koji se ne miješa u unutrašnja pitanja i spreman je progledati kroz prste oko stvari poput korupcije ili ekoloških standarda . Takav odnos partnerske ravnopravnosti i nenametanja vrijednosti rezonira kod vlada globalnog juga koje decenijama osjećaju izvjesnu paternalističku superiornost Zapada. Naravno, multipolarnost globalnom jugu donosi i šansu za veću ulogu u međunarodnim institucijama. Danas zemlje u razvoju zajednički nastupaju kako bi izborile veći glas u UN, G20 i finansijskim institucijama, koristeći forume poput BRICS-a i G77 da bi izvršile pritisak na postojeći poredak i učinile ga inkluzivnijim . Ideja vodilja je jasna: u svijetu gdje postoji više centara moći, manjim i srednjim državama lakše je izboriti se za svoje interese nego u unipolarnom sistemu gdje sve zavisi od volje jedne supersile.

Naravno, preferiranje multipolarnosti ne znači da zemlje globalnog juga žele potpuno „propadanje“ SAD ili Zapada – prije je riječ o nastojanju da se uspostavi ravnoteža. Čak i dok sarađuju s Kinom ili Rusijom, mnoge od tih država i dalje žele investicije i tržišta Zapada. Multipolaran svijet za njih znači mogućnost da istovremeno imaju koristi od različitih partnera, bez vezivanja za jednog patrona koji bi diktirao sve uslove.

Evropa i Balkan između Istoka i Zapada

U novonastaloj geopolitičkoj stvarnosti i Evropa se nalazi na prekretnici. Evropska unija je decenijama bila najbliži saveznik SAD-a, oslanjajući se na američki sigurnosni kišobran (NATO) i slijedeći uglavnom zapadnocentričan kurs u globalnim poslovima. Međutim, multipolarni trend stavlja EU u složen položaj: s jedne strane, dijeli vrijednosti i savezništvo sa SAD, dok s druge ne može ignorisati uspon Kine i drugih ekonomija. Kina je danas među najvećim trgovinskim partnerima EU – čak je za mnoge zemlje Evrope, uključujući i Njemačku, postala ključni tržišni partner . Evropske kompanije profitiraju od kineskog tržišta, a kineske investicije ulaze u evropsku infrastrukturu (luke, energetske mreže, telekomunikacije). Istovremeno, ruski faktor ostaje prisutan kao bliska, iako problematična, susjedska sila: zavisnost od ruske energije godinama je bila evropska boljka, a ruska agresija u Ukrajini ponovo je podsjetila EU zašto se oslanja na američku vojnu podršku. Ova kombinacija ekonomskih veza sa Istokom i sigurnosnih veza sa Zapadom čini evropsku poziciju delikatnom. Neke članice EU otvoreno zagovaraju “stratešku autonomiju” Evrope – ideju da Evropa treba biti sposobna samostalnije odlučivati i o odbrani i o vanjskoj politici, ne slijepo prateći Washington . Drugi, pak, strahuju da bi previše distanciranja od SAD oslabilo zajednički front liberalnih demokratija u odnosu na autoritarne izazivače. Za Evropu je izazov kako balansirati idealizam (vrijednosti, ljudska prava) i realizam (ekonomski interesi, sigurnost) u novoj multipolarnoj eri.

Posebno osjetljiv teren u svemu ovome je Balkan – regija koja tradicionalno leži na razmeđu velikih sila. Zemlje Zapadnog Balkana formalno teže članstvu u EU i NATO (osim Srbije koja je vojno neutralna), ali su istovremeno otvorene za partnerstva sa Kinom, Rusijom, Turskom i drugim silama. Ta pozicija “između Istoka i Zapada” donosi i prilike i rizike. Sa jedne strane, balkanske države mogu iskoristiti rivalitet velikih da dobiju potrebne investicije i političku pažnju sa više strana. Kroz kineski Pojas i put, u region je od 2009. do 2021. ušlo oko 32 milijarde eura kineskih investicija (od čega preko 10 milijardi samo u Srbiju) . Taj novac je finansirao autoputeve, termoelektrane, mostove i fabrike, pružajući prijeko potrebnu infrastrukturu i radna mjesta. Rusija je, s druge strane, decenijama glavni snabdjevač plinom i naftom, a kulturno-historijske veze (pravoslavlje, slavenski identitet) daju Moskvi mekan utjecaj u zemljama poput Srbije i entitetu Republika Srpska u BiH. Zahvaljujući tome, mali akteri na Balkanu imaju alternativu ako zapadna vrata zapnu – mogu se obratiti Pekingu za kredit ili Moskvi za političku podršku.

Međutim, ova multivektorska politika Balkana nosi i značajne rizike. Ekonomska ovisnost o vanjskim silama može se lako pretvoriti u polugu pritiska. Kineski krediti, premda privlačni zbog niskih uslova, doveli su neke zemlje u dužničku zamku – Crna Gora se, na primjer, našla pred izazovom kako vratiti veliki dug za izgradnju autoputa finansiran kineskim zajmom. Evropska komisija je upozoravala da netransparentni projekti mogu povećati korupciju i dug, udaljavajući region od evropskih standarda . Slično tome, oslanjanje na rusku energiju napravilo je pojedine države ranjivim na ucjene (npr. prijetnje zatvaranjem plina), a političko koketiranje s Moskvom usporilo je napredak ka EU u slučaju Srbije, koja odbija uvesti sankcije Rusiji. Strane sile ponekad podržavaju različite političke tabore unutar balkanskih zemalja, produbljujući političku nestabilnost. Primjeri su miješanje u izbore, propaganda kroz medije ili čak poticanje etničkih tenzija radi skretanja regiona s euroatlantskog puta. Balkanske države stoga hodaju tankom linijom: pokušavaju zadržati širok spektar partnera kako bi ostvarile ekonomski razvoj i geopolitičku važnost, ali pritom moraju paziti da ne ugroze svoju dugoročnu strategiju integracije u EU i opštu stabilnost.

Što se tiče Evrope, njen utjecaj na Balkanu ostaje dominantan u trgovini i investicijama – EU čini oko 70% stranih ulaganja i preko 80% izvoza zemalja regiona – ali sada mora konkurirati i alternativnim ponudama sa Istoka. Ovo stvara pritisak između Istoka i Zapada za balkanske lidere: Brisel sve glasnije traži opredjeljenje (npr. usklađivanje sa sankcijama protiv Rusije, odbijanje rizičnih kineskih kredita), dok Peking i Moskva nude brzu dobit ili političku podršku bez mnogo pitanja. Ishod tog pritiska uticaće na perspektivu regiona: da li će Balkan uspjeti balansirati i profitirati od multipolarnosti, ili će postati još jedno žarište sukobljenih interesa velikih sila.

Svijet ulazi u novu fazu međunarodnih odnosa koju obilježava mnoštvo centara moći umjesto jednog dominantnog hegemona. Ovaj globalni pomak moći – od Sjedinjenih Država ka Kini i drugim silama – sa sobom nosi velike promjene, od ekonomskih tokova do političkih saveza. U post-američkom svijetu u nastajanju, pravila se tek ispisuju: Kina, Rusija i drugi afirmiraju se kao kreatori paralelnih struktura koje izazivaju dosadašnji poredak, dok zemlje globalnog juga u tome vide priliku da ostvare veću ravnopravnost i svoj glas na svjetskoj sceni.

Za male zemlje, poput onih na Balkanu, multipolarna era je mač sa dvije oštrice. S jedne strane, otvara im prostor da raznovrsnijim partnerstvima ubrzaju razvoj i ojačaju svoj značaj. S druge strane, od njih traži mudro upravljanje spoljnopolitičkim kormilom kako ne bi postale kolateralna šteta u nadmetanju većih igrača. Evropa se, pak, mora prilagoditi svijetu u kojem njeni interesi nisu uvijek identični interesima njenog tradicionalnog saveznika preko Atlantika, i pronaći način da u multipolarnom mozaiku sačuva svoje vrijednosti, a osigura svoje interese. Ozbiljan, objektivan pristup ovim izazovima od suštinskog je značaja.

Iako je prerano otpisati Ameriku kao vodeću silu, jasno je da više ne živimo u unipolarnom momentu iz devedesetih. Svijet poslije američke dominacije nije ni haos ni utopija, već složenija arena u kojoj se različite vizije globalnog poretka takmiče i koegzistiraju. Upravo zato, razumijevanje ovih trendova ključno je za sve koji prate geopolitiku – od svjetskih lidera do građana malih zemalja poput naših – jer će oblik multipolarnog svijeta definisati i mogućnosti i rizike našeg budućeg razvoja.

/ / /

"Standard Prva" d.o.o. Bijeljina je kompanija registrovana u Bijeljini pri Okružnom privrednom sudu u Bijeljini. Djelatnosti kompanije su računovodstvo, otkupi potraživanja, angel investing i druge povezane usluge. Distressed debt je dio grupacije u okviru koga firma otkupljuje potraživanja koja funkcionišu i ne vraćaju se redovno.

AK Stevanović je vodeća advokatska kuća u regionu sa sjedištem u Bijeljini. Skraćenica predstavlja Advokatsku kancelariju Stevanović Vesne i Advokatsku kancelariju Stevanović Miloša.

Kontakt za medije press@advokati-stevanovic.com ili putem telefona 00 387 55 230 000 kao i na 00387 55 22 4444

Copyright (c) Standard Prva d.o.o. Bijeljina 2024. Sva prava zadržana. Advokatske usluge pružaju se isključivo od strane Advokatske kancelarije Stevanović Vesne ili Stevanović Miloša iz Bijeljine. Usluge za računovodstvo pruža "Standard Prva" d.o.o. Sekretarske i povezane usluge pruža "United Development" d.o.o. Bijeljina.